• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Hur snabbt uppdateras det
Försvann 2 ff idag men inte hänt något med betygen ytterligare 1 försvinner på fredag
Då har jag ”bara” 10 ff kvar
Vad påverkar betyget mest ff eller om man avslutar krediter
att avsluta krediter ger ofta ett sämre betyg om det innebär att den totala nyttjandegraden bland alla krediterna sammanräknat blir högre
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Goxu

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
28 Juli 2021
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
47
Poäng
157
Hur snabbt uppdateras det
Försvann 2 ff idag men inte hänt något med betygen ytterligare 1 försvinner på fredag
Då har jag ”bara” 10 ff kvar
Vad påverkar betyget mest ff eller om man avslutar krediter
Väldigt olika i vissa fall kan betyget gå upp när en kredit avslutas. Du märker oftast större skillnad när du nollar en kredit som är maxad än att avsluta en nollad kredit.

Störst skillnad skulle jag säga att förfrågningar gör och då när du är nere på mindre än 5. Tyvärr är 10ff väldigt mycket
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
Hur snabbt uppdateras det
Försvann 2 ff idag men inte hänt något med betygen ytterligare 1 försvinner på fredag
Då har jag ”bara” 10 ff kvar
Vad påverkar betyget mest ff eller om man avslutar krediter
Du behöver komma ner under 5 förfrågningar för att dem ska göra någon skillnad. :)
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
Okej jag som hade förhoppningar om att kunna byta bank som jag har mitt bolån på men då kanske det är kört
Det ska jag låta vara osagt :) men vet iallafall att betyget vad gällande förfrågningar ändras när man kommer ner under 5 st. Sen kan det såklart vara andra faktorer som spelar in, krediter osv.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Hur snabbt uppdateras det
Försvann 2 ff idag men inte hänt något med betygen ytterligare 1 försvinner på fredag
Då har jag ”bara” 10 ff kvar
Vad påverkar betyget mest ff eller om man avslutar krediter
Att bli ff påverkar alltid betyget positivt (även om det ibland inte är så pass mycket att det direkt syns på betyget för varje enskild). Att avsluta krediter är ofta negativt för betyget. Alltså om de stängs ner helt. Att däremot betala ner en kredit (men ha kvar den) är kanonbra för betyget.
 

Moffen87

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
400
Mottagna reaktioner
65
Poäng
207
Att bli ff påverkar alltid betyget positivt (även om det ibland inte är så pass mycket att det direkt syns på betyget för varje enskild). Att avsluta krediter är ofta negativt för betyget. Alltså om de stängs ner helt. Att däremot betala ner en kredit (men ha kvar den) är kanonbra för betyget.
Kanon hur många procent borde vara bra eller ska man försöka nolla det helt men ändå ha kvar det
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Jag brukar försöka nolla. Men det tror jag egentligen inte är nödvändigt. Tror folk här på forumet brukar nämna att max 20 procent använt är optimalt. Eller om det är något mindre. :)
 

Goxu

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
28 Juli 2021
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
47
Poäng
157
Kanon hur många procent borde vara bra eller ska man försöka nolla det helt men ändå ha kvar det
Fast vid bolån så brukar bankerna ha en tendens att räkna outnyttjade krediter som fullt nyttjade när de räknar ut kalp. Så ibland är det bättre att få en litet högre betyg än ha en outnyttjad kredit
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
446
Poäng
557
Min uc gick ifrån 5.6% till 1.2% när jag avslutade min kredit på 50.000.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp